Dersin Adı | Avrupa Birliği Metinleri ve Anlaşmaları Çevirisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETI 323 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & Cevap | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersle öğrencilerin, Avrupa Birliği’nin doğasını anlaması ve iki dilli belge akışı aracılığıyla (i) Avrupa Birliği’nin çeşitli kuruluşlarında kullanılan belgelerin doğası ve içerdiği terimleri ve söyleniş biçimlerini tanıması amaçlanmaktadır. Ayrıca (ii) öğrencilerin profesyonel standartları göz önünde bulundurarak, İngilizce’den Türkçe’ye çeviri yöntemleri edinmeleri hedeflenmektedir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders interaktif bir şekilde işlenmektedir. Alıştırmaya yönelik çeviri görevleri arasında ev ödevleri, sınıf içi bireysel ya da takım çalışmaları bulunmaktadır. Bu çalışmalar çeşitli güvenilir ya da AB ile ilgili kaynaklardan alınan metinler üzerinden olacaktır. Dersler ev ödevlerinin ve gerçekleştirilen çeşitli çeviri görevlerinin sınıf içerisinde tartışılması olarak tasarlanmıştır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Ön hazırlıklar ve ders izlencesinin okunması | |
2 | A. AB ile ilişkili metinlere giriş B. En çok kullanılan AB terimleri, sözcükleri ve ifadeleri, AB Kurumlarına Giriş | Glossary For The European Union (English-Turkish): https://www.ab.gov.tr/files/Sozluk/glossary_for_the_european_union.pdf Avrupa Birliği’nin Bazı Hukuki Düzenlemelerinin Türkçe’ye Çevrilmesinde Kullanılacak Rehber: https://www.ab.gov.tr/files/ardb/evt/1_avrupa_birligi/1_7_sozlukler_ve_kilavuzlar/ab_nin_bazi_hukuki_duzenlemelerinin_turkce_ye_cevrilmesinde_kullanilacak_rehber.pdf https://europa.eu/ |
3 | En çok kullanılan AB terimleri, sözcükleri ve ifadeleri, AB Kurumlarına Giriş | Glossary For The European Union (English-Turkish): https://www.ab.gov.tr/files/Sozluk/glossary_for_the_european_union.pdf Avrupa Birliği’nin Bazı Hukuki Düzenlemelerinin Türkçe’ye Çevrilmesinde Kullanılacak Rehber: https://www.ab.gov.tr/files/ardb/evt/1_avrupa_birligi/1_7_sozlukler_ve_kilavuzlar/ab_nin_bazi_hukuki_duzenlemelerinin_turkce_ye_cevrilmesinde_kullanilacak_rehber.pdf https://europa.eu/ |
4 | A. Anlaşmaların çevirisi nasıl yapılır? B. AB anlaşmalarından seçili örnekler | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (AB Anlaşmaları) |
5 | A. Anlaşmaların çevirisi nasıl yapılır? B. AB anlaşmalarından seçili örnekler | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (AB Anlaşmaları) |
6 | Lizbon Anlaşmasından seçili bölümler | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (Lizbon Anlaşması) |
7 | Lizbon Anlaşmasından seçili bölümler | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (Lizbon Anlaşması) |
8 | Ara Sınav | |
9 | AB Hukuku Türleri | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (AB Hukuku Türleri) |
10 | AB Hukuku Türleri | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (AB Hukuku Türleri) |
11 | AB Parlamentosu Bildirgeleri | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (AB Parlamentosu Bildirgeleri) |
12 | AB-Türkiye ilişkisine temel kuran dökümanlar | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (AB-Türkiye ilişkisine temel kuran dökümanlar) |
13 | Türkiye’nin AB’ye katılım ortaklığı belgeleri | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (Türkiye’nin AB’ye katılım ortaklığı belgeleri) |
14 | Avrupalılaşma, Küreselleşme, Bölgeselleşme ve AB | Haftanın konusuyla ilgili ödev amaçlı seçilen metin (Avrupalılaşma, Küreselleşme, Bölgeselleşme ve AB) |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı |
https://europa.eu/ (online kaynak) |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | 2 | 20 |
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | 1 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 70 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 30 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | 2 | 15 | |
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | 1 | 20 | |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 34 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mütercim Tercümanlık alanında ileri düzeyde kavramsal, kuramsal ve uygulamalı bilgiler edinir, | |||||
2 | Mütercim Tercümanlık alanında edindiği kavram ve fikirleri bireysel veya ekip çalışması halinde bilimsel yöntemlerle inceler, araştırır, verileri yorumlar, | |||||
3 | Kaynak ve erek dillerin dilbilgisel ve anlamsal yapılarını anlar ve kullanır, | X | ||||
4 | Kaynak ve erek dile ilişkin çeşitli toplumsal, kültürel ve tarihsel yaklaşımlar hakkında bilgi edinir ve bu bilgileri metin çözümlemede ve metin üretiminde kullanır, | |||||
5 | Kaynak dildeki yazılı ve sözlü metinleri anlar, yorumlar ve bu metinleri erek dile anlamları ve işlevleriyle örtüşen bir dil kullanarak aktarır, | X | ||||
6 | Edindiği kuramsal bilgi ve yetkinlikler ışığında çeviri sürecindeki aşamaları, stratejileri ve sorunları tanımlayarak yaratıcı çeviriler yapar ve çeviri metinleri eleştirir, | |||||
7 | Farklı uzmanlık alanlarına ilişkin geliştireceği kuramsal bilgileri ve araştırma yapma becerisini çeviri edimine aktarır, | X | ||||
8 | Çevirinin tüm süreçlerinde bilgisayar destekli çeviri araçlarını ve otomatik çeviriyi etkin bir biçimde kullanır ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamaya yönelik gelişmeleri izler, | |||||
9 | Çevirmenin toplumsal rolü, iş profili, mesleki etik değerleri konusunda farkındalık kazanır ve bireysel veya ekip halinde çalışmada iş yükü yönetimi becerisini edinir, | |||||
10 | Çeviri sürecinin tüm aşamalarında kaliteyi artırmak üzere gerekli kaynaklara erişir ve bunları kullanarak erek metni kalite hedefleri doğrultusunda kontrol eder, | |||||
11 | Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar, ikinci bir yabancı dili iyi düzeyde, üçüncü bir yabancı dili orta düzeyde kullanır, | |||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest